Blog: Praat en luister

Personeelswerk gaat over de inzet van mensen in een organisatie en hoe dat zo optimaal mogelijk voor elkaar te krijgen. Daar zijn organisatie-structuren voor opgesteld, instrumenten voor uitgevonden, managementboeken over geschreven en duizenden meningen over hoe dat te doen.

Wij richten onze aandacht vaak eerst op de communicatie in een organisatie. Omdat communicatie de inzet van mensen kan versterken of juist verzwakken.

Praat genoeg en luister actief = is het devies. Het lijkt vaak eenvoudig, maar dat is het niet. We kennen allemaal de man of vrouw die altijd praat, maar weinig zegt, terwijl het gezelschap om hem of haar heen zijn kostbare tijd besteed aan het aanhoren ervan. Of de denker met ideeën die we nooit zullen horen, waardoor anderen en hijzelf niet innoveert op basis van zijn goede ideeën. Of het management wat graag óver, maar niet mèt de medewerkers spreekt en vice versa. Effectief praten is een vak en effectief luisteren niet minder.

Wat is praten/luisteren in een bedrijfsmatige context eigenlijk. Wat zijn de spelregels, de procedures of de regels? En waarom zijn er op het gebied van veiligheid, kwaliteit, personeel, leverbetrouwbaarheid allerlei regels en criteria aanwezig die bepalen wat en wat niet (dit hoort voor mijn gevoel ‘wat wel en wat niet mag’ te zijn maar dat is niet jouw schrijftaal), maar op het gebied van praten/luisteren nauwelijks.

We leerden als kind allemaal praten en luisteren en afhankelijk van de sociale context waarin we opgroeiden, groeiden onze vocabulaire en de vorm waarin we spreken. Maar het zou het bedrijfsleven goed doen als er meer aandacht komt voor effectief praten en luisteren. Dat zou een substantiële bijdrage leveren aan de optimale inzet van ons arbeidskapitaal. Daar ligt tijd en geld op de spreekwoordelijke straat.

Bedenk eens wat er gebeurt als je bewust aan de slag gaat met vragen als: Wat bepraat je, waarom praat je, tegen wie praat je en wanneer. Hoe praat je en hoe niet. Diegene die in staat is dit effectief in te zetten is spekkoper. Datzelfde geldt voor luisteren. Het moge duidelijk zijn dat diegene die zowel het praten als het luisteren en de combinatie ervan optimaal kan toepassen een waanzinnige troef in handen heeft. Een troef die gedeeld mag worden in de organisatie.

Als ik zou mogen aanvullen op de 7 vormen van verspilling binnen lean, zou ik er een vuist voor willen maken om over-of onder communicatie op te nemen als de 8ste vorm van verspilling.

Ik hoor graag hoe u het ziet.

 

Blog: Praat en luister

Contact

Wilt u advies of
heeft u vragen over onze diensten?

Wij staan u graag te woord

Of bezoek onze contactpagina
Copyright De Personeelskamer 2024 Website door Vrolijk Online