Blog: De mening van onze medewerkers telt!

We horen niet anders van u én ervaren tegelijkertijd vaak het tegenovergestelde op de vloer.

Wat is waar?

U bent wellicht in de regel helemaal niet zo toegankelijk  als dat u zou willen. En staat uw deur echt altijd open?

Hou op! U hebt het hartstikke druk en zo’n vraag vanaf de vloer komt zelden als een cadeautje bij u binnenvallen.

Toch is het uw taak om de medewerker het gevoel te geven, dat hij werkt in een bedrijf dat naar hem luistert. Dat zijn mening ertoe doet en dat hij, samen met u, aan het bedrijfsresultaat werkt. Niet alleen vergroot het je kans dat hij blijft, hij zal ook beter presteren.

Het is geen eenvoudige opgaaf en vraagt onder andere om empathisch vermogen en leiderschapskwaliteiten tegelijk.  Ons advies: laat het proces in uw organisatie uitschrijven, als het gaat om vragen stellen en ideeën inbrengen. Is dit proces sluitend? Komt het terecht bij de juiste mensen? Is de terugkoppeling op orde?  Zo nee, dan doet dit proces u en uw bedrijf meer kwaad dan goed. Werk aan de winkel:

  1. Zorg dat elke medewerker weet hoe hij zijn vraag of idee kwijt kan. De ‘good old’ ideeënbus mag daarbij overgeslagen worden als deze geen wekelijkse aandacht krijgt. Ėn er zijn aantrekkelijkere mogelijkheden.
  2. Zorg ervoor dat elk idee of elke vraag een snelle terugkoppeling krijgt met een concreet plan, actie of opvolging. Energie loopt weg bij een mens als hij niet, half of een nietszeggend antwoord krijgt. Dat wil je zelf ook niet.
  3. Vergeet niet in je communicatie de inzet van de medewerker te belonen met een compliment, ongeacht de kwaliteit van zijn vraag of idee.
  4. Zorg dat ideeën of vragen én de bijbehorende antwoorden van het management bereikbaar zijn voor alle medewerkers. Zo gaat er nog meer positieve aandacht naar de medewerker die het idee indiende en worden anderen aangemoedigd. Bovendien voorkom je dubbele vragen en ideeën en creëer je verbinding tussen collega’s.
  5. Ken de indieners van de ideeën. Niks zo slecht voor het teamgevoel, als langs een medewerker te lopen tijdens je rondje zonder hem even te bedanken voor zijn idee/vraag. Vanzelfsprekend geldt dit ook voor medewerkers die een belangrijke privé gebeurtenis meegemaakt hebben. Laat je vooraf informeren als je met hen in gesprek gaat.
  6. Als u op het punt staat van een belangrijke investering, beslissing of iets dergelijks, bedank je mensen dan dat hun ideeën en opmerkingen hebben bijgedragen tot deze majeure stap voor het bedrijf.
  7. Meen het! De mens is niet gek en filtert en ontvangt meteen je werkelijke gedachten en intentie.
  8. Houd altijd voor ogen dat je terugkrijgt wat je geeft.
  9. Leg het proces vast en handel ernaar.

 

Blog: De mening van onze medewerkers telt!

Contact

Wilt u advies of
heeft u vragen over onze diensten?

Wij staan u graag te woord

Of bezoek onze contactpagina
Copyright De Personeelskamer 2024 Website door Vrolijk Online